اخبار و مقالات

  • 5164
  • 105 مرتبه
  • 03/30/1402

دمای نور چیست؟

دمای نور چیست؟

یکی از مهمترین مباحث در صنایع روشنایی، دمای رنگ (Color Correlated Temperature) می باشد که مخفف آن CCT است و برحسب درجه ‌ی کلوین (°K) سنجیده می‌شود و در واقع معادل رنگ نور خروجی از منبع نور می باشد. منظور از رنگ در اینجا رنگ‌های مطلق نیست و منظور طیف گرمایی رنگ است. محدوده دمای رنگ نور در عمل بین ۱۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کلوین می‌باشد و در دمای پایین‌تر از رنگ قرمز و زرد شروع شده و در دماهای بالا به رنگ آبی می‌رسد.
برخلاف تصور اولیه، دمای رنگ ربطی به دمای واقعی خود لامپ ندارد و مربوط به رنگ نور تولید شده توسط لامپ می‌باشد. همچنین هرچه عدد دمای رنگ پایین‌تر باشد نور حس گرم‌تری دارد و هرچه دما بالا تر رود حس سردتری ایجاد می‌نماید.
چراغ ها براساس میزان دمای رنگ، تأثیر متفاوتی بر خلق و خوی افراد و احساس سردی و گرمی محیط اطراف دارند. انتخاب صحیح دمای رنگ، از نظر معماری اهمیت ویژه ای داشته و برای محیط های مختلف توصیه هایی در استانداردهای معتبر دنیا وجود دارد .
نور گرم و سرد به چه معناست
انتخاب درست دمای رنگ در منابع روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. نور گرم در واقع به نوری گفته می شود که به نورهای شمع و یا شعله های آتش نزدیکی بیشتری داشته باشد. در حالیکه نورهای سرد بیشتر به رنگ آبی و سفید نزدیک هستند. معمولاً با استفاده صحیح و متناسب با فضای مورد نظر، از این رنگ ها می توان تا حد زیادی به تعدیل نور فضا کمک کرد.
•    هر چقدر دمای رنگ نور کمتر باشد، نور متصاعد شده از منبع نور، زردتر می شود
•    هر چقدر دمای رنگ نور بیشتر شود، نور متصاعد شده از منبع نور، سفیدتر می شود . 
معمولا از رنگ های گرم بهتر است در مکان هایی مثل رستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها و … استفاده شود زیرا با استفاده از این رنگ ها می توان فضایی گرم و صمیمی را برای مشتریان ایجاد کرد.
همچنین رنگ های سرد مناسب محیط هایی است که نیاز به دقت و تمرکز بالایی در انجام فعالیت ها دارند و در مکان هایی مثل بیمارستان ها، کلینیک ها، مدارس و … استفاده می شود، همچنین این رنگ ها حال و هوای تمیزتری را  به این مکان ها می بخشند.

فایل های پیوست

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.