اخبار و مقالات

  • 5166
  • 118 مرتبه
  • 03/30/1402

چگونه هواکش مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه هواکش مناسب انتخاب کنیم؟

تهویه یکی از مواردی است که هنگام طراحی و ساخت منازل مسکونی باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی از راه‌های برقراری تهویه مناسب در قسمت‌های مختلف ساختمان به منظور جلوگیری از تجمع بخار، رطوبت و بوی نامطبوع استفاده از هواکش است. هواکش خانگی ابزاری است که می‌توان از آن برای خارج کردن بوی نامطبوع از محیط‌های مختلف مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرد. در واقع هواکش‌ها می‌توانند با به گردش درآوردن هوا در محیط، تهویه مناسب را فراهم کرده و هوای بهتر ایجاد کنند.
این محصول که نوعی فن است در انواع خانگی و صنعتی و مدل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این مدل‌ها با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود برای شرایط خاصی مناسب هستند.
انتخاب هواکش مناسب نقش مهمی را در تهویه فضای درون ساختمان بر عهده دارد چرا که  از طریق تهویه ساختمان به راحتی می توان به جایگزین نمودن هوای پاک و تمیز با هوای غیر قابل تنفس یا کثیف اقدام نمود. اگرچه فرایند تهویه کاربردهای وسیع دارد، اما اصول حاکم بر جریان هوا هرگز تغییر نمی‌کند. این اصل شامل دفع هوای نامطلوب و جایگزین نمودن آن با هوای تازه است. در این میان در انتخاب هواکش مناسب، مدل هواکش و سرعت جریان هوا متغیرهای کلیدی هستند که بسته به برنامه های کاربردی تغییر می کنند. دیگر متغیرها در انتخاب هواکش، شامل مقاومت در برابر جریان هوا (فشار استاتیک) و صدای تولید شده توسط هواکش هستند. در برخی مواقع به منظور انجام عملکرد خاصی به هواکش خروجی نیاز دارید، اما نمی دانید از کدام مدل بایستی و چه میزان فوت مکعب در هر دقیقه برای این منظور بهره ببرید. اگر در این موارد مشکل دارید، بایستی با نحوه انتخاب هواکش مناسب آشنا شوید. مشخصات هواکش همواره دقیق نیست، اما وقتی با نحوه استعمال هواکش آشنا شوید به جزییات آن بهتر پی خواهید برد. بر اساس نحوه استعمال چهار پارامتر باید مد نظر قرار گیرد که به ترتیب عبارتند از:
•    مدل هواکش
•    میزان فوت مکعب در هر دقیقه
•    فشار استاتیک
•    صدای ایجاد شده (Sones)
چرا انتخاب هواکش مهم است؟
هواکشی که تهیه می‌شود باید برای آن محیط مناسب باشد و بتواند با قدرت هوا را پاکسازی کند. اگر انتخاب مناسب نباشد احتمالا به صورت دائم در محیط بوی نامطبوع استشمام خواهد شد، نفس کشیدن دشوار می‌شود و خطر بی حسی، بی‌حالی و حتی بیهوش شدن هم وجود دارد. در مواردی نبود یک هواکش مناسب به ویژه در محیط‌های صنعتی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناک مثل سرطان را در افراد افزایش می‌دهد.
هزینه هم بسیار مهم است گاهی انتخاب غیر اصولی و بدون شناخت باعث می‌شود فرد مجبور شود هزینه زیادی برای تعویض هواکش متحمل شود. در محیط‌های صنعتی گاهی یک هواکش بسیار گران است و خرید مدل نامناسب ممکن است باعث زیان شرکت شود. با توجه به اهمیت مبحث تهویه هوا و هزینه زیاد دستگاه بهتر است هنگام خرید و انتخاب هواکش دقت لازم را بکار ببرید تا بهترین را انتخاب کنید. 

 

فایل های پیوست

اخبار مرتبط
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.